Hankeosatyypit: Moottoritie, valtatie, kantatie, seututie, yhdystie
Hankeosa sisältää: | Hankeosalle lisättävissä: | Hankeosat, jotka tulee laskea erikseen: |
|
|
|
Sivun sisältö:
- Perustiedot
- Ositeltavat ominaisuudet
- Alusrakenneluokka
- Korkeusasema
- Hulevesijärjestelmä
- Hankeosaan sisältyy myös
Perustiedot
Tieluokka
Tieluokka on moottoritie, valtatie, kantatie, seututie tai yhdystie.
Väylän pituus
Väylän pituus eli parannettavan väylän pituus on sen osuuden pituus, johon perusparantamistoimenpiteet kohdistuvat. Väylän pituudeksi ei siis laiteta koko väylän pituutta, vaan vain perusparannettavan osuuden pituus. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa osuuden pituutta.
Paaluvälin alku
Paaluvälin alun oletusarvona käytetään arvoa 0. Arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa parannettavan väylän pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Paaluvälin loppu
Paaluvälin lopun oletusarvona käytetään parannettavan väylän pituutta vastaavaa arvoa. Arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa kuitenkin aina parannettavan väylän pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Liikennemäärä KVL
Liikennemäärä KVL on ajoneuvojen määrä vuorokaudessa. Liikennemäärä vaikuttaa joihinkin oletusarvoihin, esimerkiksi rakenteiden osalta.
Mitoitusnopeus
Mitoitusnopeus on väylän nopeusrajoitus km/h. Mitoitusnopeus vaikuttaa joihinkin oletusarvoihin, esimerkiksi rakenteiden osalta.
Ositeltavat ominaisuudet
Tien reuna-alueen parantaminen
Tien reuna-alueen parantaminen tarkoittaa perusparannustoimenpiteitä, jotka kohdistuvat ajoratojen ulkoreunoille. Nämä toimenpiteet ovat: tien leventäminen ulkoreunalle, reunakaiteen lisääminen ulkoreunalle ja reunaympäristön pehmentäminen eli luiskan loiventaminen.
Tien leventäminen ulkoreunalle
Tien leventäminen ulkoreunalle viittaa tilanteeseen, jossa olemassa olevaa väylää levennetään rakentamalla uutta tietä ajoradan ulkoreunalle. Alla olevassa poikkileikkauksessa on esitetty Ihkun käyttämä laskentalogiikka matalassa maaleikkauksessa. Laskentapalvelu käyttää hieman toisistaan eroavia laskentalogiikoita riippuen siitä, onko maaleikkaus matala vai syvä, ja onko penger kapea vai leveä. Pientareen leveys on laskettu oletuksena mukaan laskennassa, joten sitä ei tarvitse käyttäjän sisällyttää tien leventämisen levennykseen. Kun tietä levennetään ulkoreunalle ja kyseessä on kallioleikkaus, kysytään käyttäjältä nykyisen tien etäisyys kallioseinämään. Näin saadaan laskettua realistisesti kallioleikkauksen määrät.
Reunakaiteen lisääminen
Reunakaiteen voi valita lisättäväksi tien oikealle tai vasemmalle puolelle, tai molemmille. Lisättävä kaide voi olla teräskaide, betonikaide tai melukaide.
Reunaympäristön pehmentäminen
Reunaympäristön pehmentämisellä tarkoitetaan tilannetta, jossa tien turvallisuutta parannetaan loiventamalla liian jyrkkää luiskaa eli muuttamalla sen kaltevuutta. Pehmentämisen voi tehdä tien vasemmalle tai oikealle puolelle.
Tien keskialueen parantaminen
Tien keskialueen parantaminen kattaa ne perusparannustoimenpiteet, jotka kohdistuvat väylän keskialueelle. Nämä toimenpiteet ovat: tien leventäminen keskialueelle, reunakaiteiden lisääminen keskialueelle, keskikaiteen lisääminen ja keskisaarekkeen rakentaminen tai leventäminen.
Tien leventäminen keskialueelle
Laskentaohjelmassa on mahdollista leventää tietä myös keskialueelle. Laskentaohjelma ei ota kantaa siihen, onko olemassa olevan tien keskialue tarpeeksi suuri levennykselle, vaan käyttäjän oletetaan itse tietävän tämän. Tien oikeaa, vasenta tai molempia kaistoja voidaan leventää keskialueelle. Alla oleva poikkileikkaus kuvaa tien leventämistä keskialueelle. Pientareet on laskettu oletuksina mukaan laskennassa.
Reunakaiteiden lisääminen keskialueelle
Reunakaiteet lasketaan keskialueen molemmille puolille. Reunakaiteet voivat olla terästä tai betonia.
Keskikaiteen lisääminen
Keskialueelle voidaan lisätä teräskaide tai betonikaide. Teräskaide tarvitsee 2 metriä tilaa ja betonikaide 2,3 metriä. Kun keskikaide lisätään, sille voidaan samalla laskea uudet rakennekerrokset. Nämä lasketaan teräskaiteelle 2 metrin leveydeltä ja betonikaiteelle 2,3 metrin leveydeltä. Tämä on tarpeen, jos keskialue on esimerkiksi nurmikkoa.
Keskisaarekkeen rakentaminen tai leventäminen
Olemassa olevaa keskisaareketta voidaan leventää, tai keskialueelle voidaan rakentaa kokonaan uusi keskisaareke. Syötäthän vain uuden rakennettavan keskisaarekkeen leveyden, eli vanhaa saareketta levennettäessä leveyden muutoksen. Keskisaarekkeelle voidaan laskea uudet rakennekerrokset. Nämä lasketaan syötetyn leveyden mukaan.
Pintarakenteen parantaminen
Nykyisen pintarakenteen parantaminen kattaaa perusparannustoimenpiteet, joissa tien pintarakennetta parannetaan sekoitusjyrsinnällä, stabilointijyrsinnällä tai uudella päällystelaatalla. Laskennalle voidaan valita vain yksi kolmesta edellämainitusta toimenpiteestä.
Sekoitusjyrsintä ja stabilointijyrsintä sisältävät vaatimusten mukaiset päällystelaatat käyttäjän antaman leveyden mukaan. Laskentaohjelma määrittää uuden päällystelaatan tyypin tieluokan ja KVL:n mukaisesti.
Jos käyttäjä valitsee Uusi päällystelaatta -vaihtoehdon, pintakerrosta ei jyrsitä uuden pinnan tieltä.
Alusrakenneluokka
Alusrakenneluokka on pakollinen tieto laskelman suorittamiseen.
Tien pituus voidaan ositella alusrakenneluokan eli pohjaluokan mukaan. Käytä tätä, jos pohjaluokka vaihtelee perusparannattavan väylän pituudella. Alla olevassa taulukossa näkyy Ihku-laskentaohjelman pohjaluokat. Näistä käytetään oletuksena luokkaa F (Savi, Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva)).
Pohjaluokan koodi | Pohjaluokan selite |
A |
Kallio |
B | Kallio, Sora (routimaton) |
C | Sora (routimaton) |
D | Soramoreeni, Hiekkamoreeni (routimaton) |
E | Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva) |
F | Savi, Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva) |
G | Savi (pehmeä), Lieju |
H | Hiekkamoreeni, Hiekka, Siltti, Silttimoreeni (routiva) |
J | Siltti, Silttimoreeni (routiva) |
Korkeusasema
Korkeusasema on pakollinen tieto laskelman suorittamiseen. Hankeosalla voidaan ositella korkeusasema paaluvälien mukaan. Korkeusasema koostetaan seuraavista lähtötiedoista:
Tasauksen korkeus maanpinnasta
Tasauksen korkeus viittaa tasausviivan (päällystekerroksen) etäisyyteen maanpinnasta. Negatiivinen arvo viittaa olemassa olevan maanpinnan alapuolelle tulevaan tasaukseen ja positiivinen arvo maanpinnan yläpuolelle. Tasauksen korkeus ja rakennekerrosten paksuus (+ pintamaan poiston paksuus) vaikuttavat siihen, tuleeko hankeosalle pengertäyttöä vai maaleikkausta. Hankeosalla voi olla useita korkeusasemia, joita voi ositella paaluväleittäin.
Hulevesijärjestelmä
Hankeosalla voidaan ositella hulevesijärjestelmä paaluvälien mukaan. Hulevesijärjestelmä koostetaan seuraavista lähtötiedoista:
Hulevesijärjestelmä on erikseen hankeosalle lisättävä ominaisuus. Käyttäjä voi lisätä järjestelmän osaksi väylää, jolloin laskentaan lisätään hulevesijärjestelmään liittyvät rakennusosat ja avo-ojat poistuvat käytöstä. Hulevesijärjestelmä sisältää kaivannon, täytöt, putket ja kaivot. Hulevesijärjestelmä on laskettu kummallekin puolelle tietä. Voidaan laskea myös erillisenä hankeosana, jolloin käyttäjä voi muuttaa oletusarvoja.
Hulevesijärjestelmän tiedot
Hulevesijärjestelmän putken asennussyvyytenä käytetään vakioarvoa 1,315 m. Asennussyvyys viittaa putken alareunan syvyyteen kaivannossa.
Kaivon putken halkaisijan vakioarvona käytetään 0,315 m
Salaojaputken halkaisijan vakioarvona käytetään 0,11 m
Kaivannon kaltevuutena käytetään vakioarvoa 2:1.
Asennusalustan paksuutena käytetään vakioarvoa 0,15 m.
Alkutäytön paksuutena käytetään vakioarvoa 0,615 m, joka määräytyy putken halkaisijan ja sen ympärille tehtävän täytön paksuuden mukaan. Alkutäyttöä tehdään hulevesiviemärin paksuudelta sekä lisäksi 0,3 m putken laen yläpuolelle.
Pohjan syvyys määräytyy asennussyvyyden, asennusalustan ja putken alapuolelle tehtävän alkutäytön paksuuden perusteella.
Lopputäytön paksuutena käytetään vakioarvoa 0,85 m, joka määräytyy pohjan syvyyden, alkutäytön paksuuden ja asennusalustan paksuuden perusteella.
Hankeosaan sisältyy myös
Perusparannustoimenpiteiden toteuttaminen kallioleikkauksessa
Valitsemalla pohjaluokaksi A (Kallio) laskentaohjelma huomioi kallioleikkauksen kustannukset laskennassa. Kallioleikkauksessa voidaan tehdä kaikki samat perusparannustoimenpiteet kuin muillakin pohjaluokilla.
Alla olevassa poikkileikkauksessa on esitetty tilanne, jossa tietä levennetään ulkoreunalle kapeassa kallioleikkauksessa. Laskentapalvelu käyttää hieman toisistaan eroavia laskentalogiikoita riippuen siitä, onko kallioleikkaus kapea vai leveä.
Siirrot ja purut
Maantien perusparantamisen yhteydessä rakennusosia joudutaan siirtämään tai purkamaan. Alla on luoteltu ne rakennusosat, joiden siirtojen tai purkujen kustannukset käyttäjä voi laskea maantien perusparannushankkeelle.
Siirrot
Käyttäjä voi laskea kustannukset johtojen, putkien, valaistuksen ja tiekaiteiden siirroille. Siirrettävien rakennusosien määrä annetaan metreinä tai kappaleina.
Purut
Käyttäjä voi laskea kustannukset putkien, valaistuksen, tiekaiteiden ja päällysteen purulle. Purettavien rakennusosien määrä annetaan metreinä, neliömetreinä tai kappaleina.
Liikennemerkit
Kaikki liikennemerkit poistetaan ja uusitaan. Liikennemerkkien poistot lasketaan vain tietyillä valinnoilla. Liikennemerkit lasketaan perusparannettavalle pituudelle. Liikennemerkkien laskennassa käytetään vakiomääriä tieluokasta riippuen. Esim. moottoritielle lasketaan 5 merkkiä / 1000 m tietä. Tielle lasketaan kuitenkin aina vähintään 1 merkki tien pituudesta ja tieluokasta riippumatta.
Rummut
Väylälle lasketaan rumpuja, kun väylää levennetään. Uusia rumpuja lasketaan 20 m / 500 m. Rumpukokona ja -materiaalina käytetään oletusarvoja.
Ajoratamerkinnät
Ajoratamerkinnät lasketaan koko parannettavan tien pituudelle, mutta vain tietyillä valinnoilla. Ajoratamerkintöjen laskennassa käytetään vakioita tieluokasta riippuen.