Hankeosatyypit: Moottorikatu, pääkatu, alueellinen kokoojakatu, paikallinen kokoojakatu, tonttikatu kerrostaloalue, tonttikatu pientaloalue, tonttikatu teollisuusalue, pihakatu
Hankeosa sisältää: | Hankeosalle lisättävissä: | Hankeosat, jotka tulee laskea erikseen: |
|
|
|
Sivun sisältö:
- Perustiedot
- Ositeltavat ominaisuudet
- Jalankulun ja pyöräliikenteen väylän lisääminen
- Pysäköintikaista
- Pohjamaaluokka
- Korkeusasema
- Hulevesijärjestelmä
- Hankeosaan sisältyy myös
Perustiedot
Katuluokka
Katuluokka on yhteydessä hankeosatyyppiin. Katuluokalle annetaan oletusarvo hankeosatyypin mukaan, mutta käyttäjä voi muokata katuluokkaa. Katuluokka vaikuttaa mitoitusnopeuteen, ajoradan leveyteen, päällysteisiin ja jakavan kerroksen paksuuteen.
Paaluvälin alku
Paaluvälin alun oletusarvona käytetään arvoa 0, arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa kadun pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Paaluvälin loppu
Paaluvälin lopun oletusarvona käytetään kadun pituutta vastaavaa arvoa, arvo on käyttäjän muokattavissa. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa kuitenkin aina kadun pituutta. Paaluvälejä hyödynnetään hankeosan osittelussa.
Kadun pituus
Kadun pituus on välttämätön tieto hankeosan laskentaan. Kadun pituus määrittää ositeltavan väylän pituuden ja on yhteydessä väylän paaluväleihin. Paaluvälin lopun ja alun erotus vastaa kadun pituutta. Perusparantamisen hankeosassa kadun pituus tarkoittaa perusparannettavan osuuden pituutta.
Ositeltavat ominaisuudet
Kadun reuna-alueen parantaminen
Kadun reuna-alueen parantaminen kattaa ne perusparannustoimenpiteet, joilla parannetaan tai korjausrakennetaan kadun reuna-aluetta.
Kadun leventäminen ulkoreunalle
Katua voidaan leventää vasemmalle, oikealle tai molemmille ulkoreunoille. Käyttäjän tulee syöttää leveyden muutos, eli kuinka paljon uutta katua rakennetaan ulkoreunalle. Reunakaiteen pituus saadaan "Kadun pituus" -lähtötiedosta.
Jos luomislomakkeessa on valittu perusparannustoimenpide "Kadun leventäminen", oletuksena lasketaan 3 metrin levennys kadun vasemmalle ulkoreunalle. Käyttäjä voi muokata tätä oletusarvoa tai poistaa sen.
Kun katua levennetään ulkoreunalle kallioleikkauksessa, käyttäjän tulee syöttää nykyisen kadun etäisyys kallioseinämästä. Näin saadaan laskettua tarvittava kallioleikkauksen määrä realistisesti.
Reunakaiteen lisääminen ulkoreunalle
Kadulle voidaan lisätä reunakaide vasemmalle, oikealle tai molemmille ulkoreunoille. Reunakaiteen pituus saadaan "Kadun pituus" -lähtötiedosta. Lisättävä reunakaide voi olla teräskaide, betonikaide tai melukaide. Valittu reunakaiteen tyyppi vaikuttaa laskettaviin määriin.
Reunatuen lisääminen ulkoreunalle
Kadulle voidaan lisätä reunatuki vasemmalle, oikealle tai molemmille ulkoreunoille. Reunatuen pituus saadaan "Kadun pituus" -lähtötiedosta. Lisättävä reunatuki voi olla upotettava betoninen reunatuki, reunatuki luonnonkivestä tai liimattava betoninen reunatuki.
Kadun keskialueen parantaminen
Kadun reuna-alueen parantaminen kattaa ne perusparannustoimenpiteet, joilla parannetaan tai korjausrakennetaan kadun reuna-aluetta, tai muutoin muutetaan sitä.
Kadun leventäminen keskialueelle
Katua voidaan leventää keskialueelle oikealta, vasemmalta tai molemmila kaistoilta. Käyttäjä syöttää leveyden muutoksen, eli kuinka monta metriä katua rakennetaan keskialueelle. Laskentaohjelma ei ota kantaa siihen, onko olemassa olevan tien keskialue tarpeeksi leveä.
Reunakaiteen lisääminen keskialueelle
Keskialueen reunakaiteet lasketaan keskialueen molemmille puolille. Reunakaiteen pituus saadaan "Kadun pituus" -lähtötiedosta. Lisättävä reunakaide voi olla teräskaide, betonikaide tai melukaide. Valittu reunakaiteen tyyppi vaikuttaa laskettaviin määriin.
Keskikaiteen lisääminen
Ajokaistojen väliin voidaan lisätä keskikaide. Keskikaiteen pituus saadaan "Kadun pituus" -lähtötiedosta. Jos keskialue on rakentamatonta, kuten nurmialuetta, keskikaiteelle voidaan laskea uudet rakennekerrokset valitsemalla "Uusi rakennekerros lisättävälle keskialueelle". Lisättävä keskikaide voi olla teräskaide, betonikaide tai melukaide. Valittu reunakaiteen tyyppi vaikuttaa laskettaviin määriin.
Keskisaarekkeen lisääminen tai leventäminen
Keskialueelle voidaan rakentaa uusi keskisaareke, tai olemassa olevaa keskisaareketta voidaan leventää. Käyttäjän ei tarvitse tehdä valintaa, kumman hän toteuttaa, sillä laskettavat määrät ovat molemmissa tilanteissa samat. Käyttäjän tulee syöttää keskisaarekkeen leveys. Jos olemassa olevaa keskisaareketta levennetään, syötettävä leveys on vain uuden rakennettavan keskisaarekkeen leveys. Keskisaarekkeen pituus saadaan "Kadun pituus" -lähtötiedosta. Jos keskialue on rakentamatonta, kuten nurmialuetta, keskisaarekkeelle voidaan laskea uudet rakennekerrokset valitsemalla "Uusi rakennekerros lisättävälle keskialueelle".
Keskisaarekkeen tyypiksi voidaan valita betoninen saareke, saareke luonnonkivestä tai nurmialue. Käyttäjä voi myös syöttää keskisaarekkeelle istutettavien puiden lukumäärän.
Nykyisen pintarakenteen parantaminen
Nykyistä pintarakennetta voidaan parantaa kolmella eri tavalla. Parantamistoimenpide voi olla sekoitusjyrsintä, stabilointijyrsintä tai uusi päällystelaatta. Jos käyttäjä valitsee toimenpiteen "Uusi päällystelaatta", tulee hänen syöttää uuden päällystelaatan leveys.
Sekoitus- ja stabilointijyrsintä sisältävät vaatimusten mukaiset päällystelaatat.
Jalankulun ja pyöräliikenteen väylän lisääminen, kadun oikea ja vasen puoli
Liikennetilan tarve
Liikennetilan tarpeella käyttäjä valitsee suunnittelemansa jalankulun ja pyöräliikenteen väylän leveyden käyttäen jalankulkuun ja pyöräliikenteeseen vaadittavia mitoittavia tekijöitä, oletuksena jk. (Lyhenteiden selitykset: jk= jalankulku, pp= polkupyörä)
Jalankulkuväylän leveys
Jalankulkuväylän leveyden oletuksena käytetään arvoa 2 m kun liikennetilan tarpeen oletus on 2jk+1pp. Käyttäjällä on mahdollisuus muokata leveyksiä.
Pyöräliikenteen väylän leveys
Pyöräväylän leveyden oletuksena käytetään arvoa 1,25 m kun liikennetilan tarpeen oletus on 2jk+1pp. Käyttäjällä on mahdollisuus muokata leveyksiä.
Jalankulkuväylän pintamateriaali
Jalakulkuväylän päällysteen oletuksena asfaltti jota käyttäjällä on mahdollisuus muuttaa.
Pyöräliikenteen väylän materiaali
Pyöräväylän päällysteen oletuksena asfaltti jota käyttäjällä on mahdollisuus muuttaa.
Reuna-alue
Reuna-alueen tyyppi
Jalankulun ja pyöräliikenteen väylälle on mahdollista lisätä kivetty, nurmettu tai luiskattu reuna-alue. Oletuksena käytetään luiskattua reuna-aluetta. Muut vaihtoehdot eivät laske luiskia hankkeelle.
Reuna-alueen leveys
Kun reuna-alueen tyypiksi on valittu jokin muu kuin luiskattu reuna-alue, tällöin käyttäjän on syötettävä reuna-alueen leveys. Oletuksena 0,8 m.
Reunatuen materiaali
Kun reuna-alueen tyypiksi on valittu jokin muu kuin luiskattu reuna-alue, tällöin käyttäjän on mahdollista valita reunatuen materiaali. Oletuksena käytetään upotettavaa betonista reunatukea.
Reuna-alueen puiden lukumäärä
Kun reuna-alueen tyypiksi on valittu jokin muu kuin luiskattu reuna-alue, tällöin käyttäjän on mahdollista syöttää reuna-alueen puiden lukumäärä. Oletuksena käytetään 0 kpl.
Jalankulun ja pyöräkaistojen erottelu
Jalankulun ja pyöräkaistojen erottelu
Jalankululle ja pyöräväylälle tarkoitetut "kaistat" on mahdollista erotella toisistaan maalimerkinnällä, kiviraidalla tai erillisellä erottelukaistalla. Oletuksena ei erotella jalankulkua ja pyöräliikennettä toisistaan.
Kiviraidan materiaali
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu kiviraita, käyttäjältä kysytään kiviraidan materiaali. Oletuksena kiviraidan materiaalina käytetään luonnonkiveystä, vaihtoehtoisesti voidaan myös valita betonikiveys.
Erottelukaistan leveys
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan leveys. Oletuksena leveydeksi käytetään 0.5 m.
Erottelukaistan materiaali
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan materiaalia. Oletuksena erottelukaistan materiaalina käytetään asfalttia jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa.
Erottelukaistan vasemman reunatuen materiaali
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan reunatuen materiaalia. Oletuksena erottelukaistan reunatuen materiaalina käytetään upotettavaa betonista reunatukea jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa.
Erottelukaistan oikean reunatuen materiaali
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan reunatuen materiaalia. Oletuksena erottelukaistan reunatuen materiaalina käytetään upotettavaa betonista reunatukea jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa.
Erottelukaistan puiden lukumäärä
Kun jalankulun ja pyöräkaistojen erotteluksi on valittu erottelukaista, käyttäjältä kysytään erottelukaistan puiden lukumäärää. Oletuksena puiden lukumäärälle käytetään 0 kpl, jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa antamalla haluamansa lukuarvon.
Erotusalue
Erotusalue
Kun kadun ajorata ja jalankulun ja pyöräliikenteen väylä halutaan erotella toisistaan, on käyttäjän lisättävä erotusalue. Oletuksena erotusaluetta ei lisätä hankeosalle.
Erotusalueen leveys
Kun on valittu erotusalue kevyen liikenteen väylälle, käyttäjältä kysytään erotusalueen leveys. Oletuksena leveydeksi käytetään 0.5 m.
Erotusalueen materiaali
Kun on valittu erotusalue jalankulun ja pyöräliikenteen väylälle, käyttäjältä kysytään erotusalueen materiaalia. Oletuksena erotusalueen materiaalina käytetään asfalttia jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa.
Erotusalueen vasemman reunatuen materiaali
Kun on valittu erotusalue, käyttäjältä kysytään erotusalueen reunatuen materiaalia. Oletuksena erotusalueen reunatuen materiaalina käytetään upotettavaa betonista reunatukea jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa.
Erotusalueen oikean reunatuen materiaali
Kun on valittu erotusalue, käyttäjältä kysytään erotusalueen reunatuen materiaalia. Oletuksena erotusalueen reunatuen materiaalina käytetään upotettavaa betonista reunatukea jota käyttäjällä on mahdollista vaihtaa.
Erotusalueen puiden lukumäärä
Kun on valittu erotusalue, käyttäjältä kysytään erotusalueen puiden lukumäärää. Oletuksena puiden lukumäärälle käytetään 0 kpl jotä käyttäjällä on mahdollista vaihtaa antamalla haluamansa lukuarvon.
Pysäköintikaista kadun vasen ja oikea puoli
Pysäköintikaistan leveys
Pysäköintikaistan leveytenä käytetään oletusarvoa 2,25 m, mutta käyttäjä voi halutessaan muuttaa pysäköintikaistan leveyttä.
Pysäköintikaistan materiaali
Pysäköintikaistan pintamateriaalin oletusarvona käytetään asfalttia. Käyttäjä voi valita listalta toisen materiaalin.
Korotettu
Käyttäjällä on mahdollisuus laskea pysäköintikaista korotettuna ajorataan nähden. Korotuksen valinta lisää ajoradan ja pysäköintikaistan väliin reunatuen.
Pohjamaaluokka
Pohjamaaluokka vaikuttaa jakavan kerroksen paksuuden valintaan ja suodatinkankaan valintaan. Pohjamaaluokka on hankeosalla ositeltava ominaisuus. Pohjamaaluokalla A käytetään kallioleikkauksen lähtötietoja, muuttujia ja mitoittavia tekijöitä.
A - Kallio
B - Sora
C - Soramoreeni (routimaton)
D - Hiekka (routimaton)
E - Hiekka (routiva)
F - Siltti, savi (sitkeä)
G - Savi (pehmeä), lieju, turve
Kallionpinta suhteessa maanpintaan
Kallion asema kysytään käyttäjältä lähtötietona, kun alusrakenneluokka on A. Kenttään syötetyn arvon tulee olla 0 tai negatiivinen. Kenttään syötetään metreinä kuinka paljon kallion pinta on maanpinnan alapuolella. Arvo 0 tarkoittaa tilannetta jossa kallionpinta on maanpinnan tasalla. Jos väylän tasaus on maanpinnan yläpuolella, hankeosa ei laske ollenkaan kallioleikkausta. Näissä tapauksissa leikkaus lasketaan maaleikkauksena (alusrakenneluokka F). Tierakenteen on oltava kokonaan leikkauksessa, jotta kallioleikkausta lasketaan.
Korkeusasemat
Hankeosalla voidaan ositella korkeusasema paaluvälien mukaan. Korkeusasema koostetaan seuraavista lähtötiedoista:
Tasaus
Tasauksen korkeus viittaa tasausviivan (päällystekerroksen) etäisyyteen maanpinnasta. Negatiivinen arvo viittaa olemassa olevan maanpinnan alapuolelle tulevaan tasaukseen ja positiivinen arvo maanpinnan yläpuolelle. Tasauksen korkeus ja rakennekerrosten paksuus (+ pintamaan poiston paksuus) vaikuttavat siihen, tuleeko hankeosalle pengertäyttöä vai maaleikkausta. Hankeosalla voi olla useita korkeusasemia, joita voi ositella paaluväleittäin. Oletuksena 0,25m.
Kuva 1. Kadun rakenteet eri maanpinnan tasoilla.
Hulevesijärjestelmä
Hulevesiviemäröinti sisältää hulevesikaivojen purkuputket, kaivot, kaivannot, ja kaivantojen täytöt. Huleveden runkolinja ja kaivantojen tuennat lisätään omina hankeosinaan.
Hulevesijärjestelmä on kadun perusparantamisen hankeosan ominaisuus, joka on oletuksena pois päältä. Kadulle lasketaan 50 metrin välein kaivopari, sekä kaivojen väliin hulevesiviemäri kaivantoineen ja täyttöineen. Lisäksi kadulle lasketaan kadun pituudelle kaksi kappaletta salaojaputkea ympärystäyttöineen.
Kuva 2. Kadun alittava kuivatusjärjestelmä.
Hankeosaan sisältyy myös
Purut ja siirrot
Kadun perusparantamisen yhteydessä rakennusosia joudutaan siirtämään tai purkamaan. Alla on luoteltu ne rakennusosat, joiden siirtojen tai purkujen kustannukset käyttäjä voi laskea kadun perusparannushankkeelle.
Siirrot
Käyttäjä voi laskea kustannukset johtojen, putkien, reunakivien, valaistuksen, tiekaiteiden ja pysäkkikatosten siirroille. Siirrettävien rakennusosien määrä annetaan metreinä tai kappaleina.
Purut
Käyttäjä voi laskea kustannukset putkien, reunakivien, valaistuksen, tiekaiteiden, puiden, pysäkkikatosten ja päällysteen purulle. Purettavien rakennusosien määrä annetaan metreinä, neliömetreinä tai kappaleina.