Hankeosatyypit: Kolmihaaraliittymän perusparantaminen katuverkolla
Kuva 1. Kolmihaaraliittymä lisäyksillä.
Hankeosa sisältää: | Hankeosalle lisättävissä: | Hankeosat, jotka tulee laskea erikseen: |
|
|
|
Sivun sisältö:
Perustiedot
Käyttäjä syöttää lähtötiedot, joita hyödynnetään perusparantamisen laskennassa. Osa lähtötiedoista toimii suoraan laskentafunktioiden muuttujina, osaa hyödynnetään oletusarvojen ja muiden muuttujien arvojen valintaan.
Tasauksen korkeus maanpinnasta
Tasauksen korkeus viittaa tasausviivan (päällystekerroksen) vertikaaliseen etäisyyteen ympäröivän maaston maanpinnasta. Negatiivinen arvo viittaa olemassa olevan maanpinnan alapuolelle tulevaan tasaukseen ja positiivinen arvo maanpinnan yläpuolelle. Tasauksen korkeus, rakennekerrosten paksuus ja pintamaan poisto (pintamaan poiston paksuus = 0,2 m) vaikuttavat siihen, tuleeko hankeosalle pengertäyttöä vai maaleikkausta. Oletuksena 0,25 metriä.
Hulevesiviemäröinti
Hulevesiviemäröinti voidaan listätä erikseen koko liittymäalueelle. Valinta sisältää kaivannot, täytöt, salaoja-, ja viemäriputket sekä kaivot. Oletuksena pois päältä.
Liikenteenohjauksen uusiminen
Liikenteenohjauksen uusiminen voidaan lisätä erikseen koko liittymäalueelle. Valinta sisältää tien reunassa sijaitsevien liikenne- ja opastusmerkkien poiston ja uudet merkit pylväineen ja asennuksineen. Oletuksena pois päältä.
Pääsuunta
Käyttäjä syöttää liittymän pääsuuntaan liittyvät lähtötiedot, joiden perusteella lasketaan hankeosan kustannukset. Osa lähtötiedoista toimii suoraan laskentafunktioiden muuttujina, osaa hyödynnetään oletusarvojen ja muiden muuttujien arvojen valintaan.
Pääsuunnan tiedot
Pääsuunta, katuluokka
Pääsuunnan tieluokka vaikuttaa liittymän laskennassa käytettävien rakenteiden paksuuksiin.
Mitoitusnopeus
Käyttäjän valittavissa olevat mitoitusnopeudet vaihtelevat tieluokkien mukaan. Oletuksena mitoitusnopeus määritellään valitun tieluokan perusteella. Pääsuunnan mitoitusnopeus vaikuttaa laskennassa käytettävään ajoradan leveyteen.
Pohjamaaluokka
Pääsuunnan pohjamaaluokka, oletuksena F. Pohjamaaluokka vaikuttaa jakavan kerroksen paksuuden valintaan ja suodatinkankaan valintaan. Pohjamaaluokalla A käytetään kallioleikkauksen laskentaa. Pohjamaaluokkien koodit ja selitteet on kuvattu taulukossa 1.
Pohjamaaluokan koodi | Pohjamaaluokan selite |
A |
Kallio |
B | Sora |
C | Soramoreeni (routimaton) |
D | Hiekkamoreeni (routimaton) |
E | Hiekka (routiva) |
F | Siltti, savi (sitkeä) |
G | Savi (pehmeä), lieju, turve |
Taulukko 1. Pohjamaaluokat selitteineen
Kallionpinta suhteessa maanpintaan
Kallionpinnan keskimääräinen etäisyys maanpinnasta metreinä, kun alusrakenneluokka on A. Kenttään syötetyn arvon tulee olla 0 tai negatiivinen. Arvolla 0 tarkoitetaan tilannetta, jossa kallionpinta on maanpinnan tasalla. Jos pääsuunnan tasaus on maanpinnan yläpuolella, hankeosa ei laske ollenkaan kallioleikkausta. Näissä tapauksissa leikkaus lasketaan maaleikkauksena (alusrakenneluokka F).
Liittyvä suunta
Käyttäjä syöttää liittymän liittyvään suuntaan liittyvät lähtötiedot, joiden perusteella lasketaan hankeosan kustannukset. Osa lähtötiedoista toimii suoraan laskentafunktioiden muuttujina, osaa hyödynnetään oletusarvojen ja muiden muuttujien arvojen valintaan.
Liittyvän suunnan 1 tiedot
Liittyvän suunnan tyyppi
Liittyvän suunnan tyypiksi voidaan valita tie tai katu.
Tieluokka
Liittyvän suunnan tieluokka vaikuttaa liittymän laskennassa käytettävien rakenteiden paksuuksiin. Valinta on aktiivinen vain silloin, kun liittyvän suunnan tyyppi on tie.
Katuluokka
Liittyvän suunnan katuluokka vaikuttaa liittymän laskennassa käytettävien rakenteiden paksuuksiin. Valinta on aktiivinen vain silloin, kun liittyvän suunnan tyyppi on katu.
Mitoitusnopeus
Liittyvän suunnan mitoitusnopeuden oletusarvo määrittyy valitun tie- tai katuluokan mukaan. Mitoitusnopeus vaikuttaa liittymän poikkileikkauksen mitoituksiin.
Liikennemäärä KVL
Liittyvän suunnan keskimääräinen vuorokausiliikenne. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun liittyvän suunnan tyyppi on tie. Oletuksena liikennemäärä määritellään valitun tieluokan perusteella. Liikennemäärä vaikuttaa tien poikkileikkaukseen ja väylän kuormitusluokkaan, jonka perusteella valitaan päällysteiden kokonaispaksuus.
Alusrakenneluokka
Liittyvän suunnan alusrakenneluokka. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun liittyvän suunnan tyyppi on tie. Oletuksena alusrakenneluokka on F. Alusrakenneluokka vaikuttaa jakavan kerroksen paksuuden valintaan ja suodatinkankaan valintaan. Alusrakenneluokalla A käytetään kallioleikkauksen laskentaa. Alusrakenneluokkien koodit ja selitteet on kuvattu taulukossa 2.
Alusrakenneluokan koodi | Alusrakenneluokan selite |
A |
Kallio |
B | Kallio, Sora (routimaton) |
C | Sora (routimaton) |
D | Soramoreeni, Hiekkamoreeni (routimaton) |
E | Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva) |
F | Savi, Soramoreeni, Hiekka, Hiekkamoreeni (routiva) |
G | Savi (pehmeä), Lieju |
H | Hiekkamoreeni, Hiekka, Siltti, Silttimoreeni (routiva) |
J | Siltti, Silttimoreeni (routiva) |
Taulukko 2. Alusrakenneluokat selitteineen
Pohjamaaluokka
Liittyvän suunnan pohjamaaluokka. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun liittyvän suunnan tyyppi on katu. Oletuksena pohjamaaluokka on F. Pohjamaaluokka vaikuttaa jakavan kerroksen paksuuden valintaan ja suodatinkankaan valintaan. Pohjamaaluokalla F käytetään kallioleikkauksen laskentaa. Pohjamaaluokkien koodit ja selitteet on kuvattu taulukossa 1.
Kallionpinta suhteessa maanpintaan
Käyttäjä määrittelee kallionpinnan keskimääräisen etäisyyden maanpinnasta metreinä, kun alusrakenne- tai pohjamaaluokka on A. Kenttään syötetyn arvon tulee olla 0 tai negatiivinen. Arvolla 0 tarkoitetaan tilannetta, jossa kallionpinta on maanpinnan tasalla. Jos liittyvän suunnan tasaus on maanpinnan yläpuolella, hankeosa ei laske ollenkaan kallioleikkausta. Näissä tapauksissa leikkaus lasketaan maaleikkauksena (alusrakenneluokka F).
Parantamistoimenpiteet
Käyttäjä valitsee halutut parantamistoimenpiteet ja syöttää niiden laskentaan tarvittavat lähtötiedot. Pääsuunnan ja liittyvän suunnan rakenteellisen parantamisen lisäksi liittymäalueen pintarakenteen parantaminen ja korotus on mahdollista.
Pääsuunnan parantaminen
Kanavointi
Pääsuunnan kanavoinnin toteutustapa valitaan listasta. Oletuksena kanavointia ei ole. Vasemmalle kääntymiskaistat lasketaan automaattisesti valitun kanavointityypin mukaan.
Oikealle kääntyvien kaistojen lukumäärä
Käyttäjä valitsee oikealle kääntyvien kaistojen lukumäärän nollasta neljään. Oletuksena oikealle kääntyviä kaistoja ei ole.
Oikealle kääntymiskaistan pituus
Käyttäjä määrittelee pituuden oikealle kääntymiskaistalle. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun oikealle kääntyvien kaistojen lukumäärä on suurempi kuin 0. Valinta vaikuttaa kaikkiiin oikealle kääntymiskaistoihin.
Nykyisen väylän leventäminen
Nykyisen väylän leventämistapa valitaan listasta. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun pääsuunnalle on valittu kanavointityyppi, tai oikealle kääntyvien kaistojen lukumäärä on suurempi kuin 0. Valinnalla "Levennys yhdelle puolelle" malli laskee yhden puolen luiskarakenteen. Valinnalla "Levennys molemmille puolille" malli laskee kaksi luiska rakennetta. Valinnalla "Levennys ilman luiskarakennetta" malli ei laske luiskarakennetta mukaan. Kyseistä valintaa voidaan hyödyntää, jos samassa kohdassa käytetään väylän perusparantamishankeosaa. Oletusvalintana on nykyisen väylän levennys yhdelle puolelle.
Väylärakenteiden toteutustapa
Väylarakenteiden toteutustapa valitaan listasta. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun pääsuunnalle on valittu kanavointityyppi, tai oikealle kääntyvien kaistojen lukumäärä on suurempi kuin 0. Valinnalla "Väylärakenteen leventäminen väylän reunaan, uudet rankennekerrokset" malli laskee uusia rakennekerroksia liittymäalueen lisääntyneen pinta-alan verran. Valinnalla "Väylärakenteen leventäminen keskialueelle, uudet rankennekerrokset" malli laskee samat rakennusosat kuin väylän reunaan mutta ei pintamaan poistoa. Valinnalla "Ei väylän leventämistä, muutokset nykyisten rakennekerrosten päälle" malli laskee vain väylän pinnalle tulevat muutokset. Oletusvalintana on väylärakenteen leventäminen väylän reunaan uusilla rakennekerroksilla.
Liittyvän suunnan parantaminen
Tulppa
Tulppa on liittyvälle suunnalle tuleva liikennettä ohjaava saareke. Valinta vaikuttaa tulpan tyyppiin ja kokoon.
Kääntymiskaistojen lukumäärä
Vasemmalle ja oikealle kääntymiskaistojen yhteismäärä nollasta kahteen. Oletuksena kääntyviä kaistoja ei ole.
Kääntymiskaistan pituus
Käyttäjä määrittelee pituuden kääntymiskaistalle. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun kääntymiskaistojen lukumäärä on suurempi kuin 0. Valinta vaikuttaa kaikkiiin kääntymiskaistoihin.
Nykyisen väylän leventäminen
Nykyisen väylän leventämistapa valitaan listasta. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun liittyvälle suunnalle on valittu tulppa tai kääntymiskaistojen lukumäärä on suurempi kuin 0. Valinnalla "Väylärakenteen levennys yhdelle puolelle" malli laskee yhden puolen luiskarakenteen sekä rakennekerrokset. Valinnalla "Levennys molemmille puolille" malli laskee kaksi luiska rakennetta sekä rakennekerrokset. Valinnalla "Ei väylän leventämistä, muutokset nykyisten rakennekerrosten päälle" malli laskee vain väylän pinnalle tulevat muutokset. Oletusvalintana on väylärakenteen levennys yhdelle puolelle.
Pintarakenteen parantaminen
Parannettavan osuuden pituus
Käyttäjä määrittelee pituuden parannettavalle pintarakenteelle liittymäalueella. Pintarakenteen parantaminen voi sisältää niin pääsuunnan kuin liittyvänkin suunnan parantamista.
Jyrsintä
Käyttäjä valitsee pintarakenteen jyrsinnän tyypin. Oletuksena jyrsintää ei ole. Sekoitus- ja stabilointijyrsinnät sisältävät vaatimusten mukaiset päällystelaatat.
Jyrsinnän leveys
Jyrsinnän leveys metreinä. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun jyrsinnän tyypiksi on valittu sekoitus- tai stabilointijyrsintä. Jyrsinnän kokonaispinta-ala muodostuu jyrsinnän leveyden ja parannettavan osuuden pituuden perusteella.
Uusi päällystelaatta
Uusi päällystelaatta nykyisen ja/tai uusien vaatimusten mukaisten päällystelaattojen päälle. Oletuksena valinta on pois päältä.
Uuden päällystelaatan leveys
Uuden päällystelaatan leveys metreinä. Kenttä on aktiivinen vain silloin, kun uuden päällystelaatan valinta on päällä. Uuden päällystelaatan kokonaispinta-ala muodostuu jyrsinnän leveyden ja parannettavan osuuden pituuden perusteella.
Liittymäalueen korotus
Materiaali
Liittymäalueen korotukseen käytettävä materiaali valitaan listasta. Oletuksena betonikiveys.
Korotettavan osuuden pinta-ala
Korotettavan liittymäalueen kokonaispinta-ala. Oletuksena pinta-ala on 0. Liittymäalueen korotus sisältää rakennekerrosten lisäksi myös vanhan päällysteen poiston.
Siirrot ja purkamiset
Hankeosalle on lisättävissä siirto- ja purkutoimenpiteitä kokonaismäärinä. Toimenpiteestä riippuen käyttäjällä on mahdollisuus lisätä toimenpiteitä pituus-, pinta-ala-, tai kappalekohtaisesti.
Siirrot
Johtosiirto, pituus
Johtosiirtojen kokonaispituus metreinä. Oletuksena pituus on 0.
Putken siirto, pituus
Siirrettävien putkien kokonaispituus metreinä. Oletuksena pituus on 0.
Valaisinpylvään siirto, kpl
Siirrettävien valaisinpylväiden kokonaismäärä kappaleina. Oletuksena kappalemäärä on 0.
Tiekaiteen siirto, pituus
Siirrettävien tiekaiteiden kokonaispituus metreinä. Oletuksena pituus on 0.
Purku
Putken purku, pituus
Purettavien putkien kokonaispituus metreinä. Oletuksena pituus on 0.
Valaisinpylvään poisto, kpl
Poistettavien valaisinpylväiden kokonaismäärä kappaleina. Oletuksena kappalemäärä on 0.
Tiekaiteen purku, pituus
Purettavien tiekaiteiden kokonaispituus metreinä. Oletuksena pituus on 0.
Liikennevalon purku, kpl
Purettavien liikennevalojen kokonaismäärä kappaleina. Oletuksena kappalemäärä on 0.
Portaalin poisto, kpl
Poistettavien portaalien kokonaismäärä kappaleina. Oletuksena kappalemäärä on 0.
Päällysteen purku, pinta-ala
Purettavan päällysteen kokonaispinta-ala neliömetreinä. Oletuksena pinta-ala on 0.